Konular
EBooklar

İşlemciyi oluşturan Aritmetik Mantık, Kontrol ve Ön Bellek bölümleri

İşlemciyi Oluşturan Birimler

Herhangi bir girdi birimi aracılıgıyla (örnegin klavye) bilgisayara girilen Veri önce Ana Bellege gider. Buradan CPU denilen Merkezi slem Birimi üzerinden Kontrol Birimi’ne (Control Unit) gönderilir. Kontrol Birimi verinin türüne göre Veriyi ya Aritmetiksel Birim’e (Aritm. Unit) ya da Mantıksal Birime (Logical Unit) gönderir. Burada Veri islenir ve Bilgi haline gelir. Tekrar kontrol birimi üzerinden dogrulugu denetlenerek geçer ve CPU denilen Merkezi slem Birimi üzerinden Ana Bellege gider. Son olarak herhangi bir Çıktı Birimi (Output Unit) vasıtasıyla bilgi görüntülenir. En sık kullanılan çıktı birimi Ekran’dır.

Bilgisayar verileri alan, isleyen ve gerektiginde bilgi olarak geri iade eden elektro mekanik bir sistemdir. Veri islenmemiş (ham) bilgidir. Bilgi ise islenmiş veridir. 

Aritmetik Mantık Birimi (AMB)

Aritmetik ve mantık işlemlerini gerçekleştiren bir dijital devredir. AMB en basit işlemi gerçekleştiren mikro denetleyiciden, en karmaşık mikroişlemciye sahip bir bilgisayara kadar tüm işlemcilerin yapı taşı dır. Modern bilgisayarların içinde bulunan mikroişlemcilerin ve ekran kartlarının içinde çok karışık ve güçlü AMB’ler bulunmaktadır.

Kontrol Birimi

Bilgisayarda yapılan tüm işlemleri kontrol eden birimdir. Giriş ve çıkış birimlerinin denetimini, bellek ile ilgili işlemleri, komutların yorumlanmasını ve bilgisayarın bir bütün olarak çalışmasını sağlar.

Ön bellek (cache memory) ve Hızlı Hafıza Erişimi

Günümüz bilgisayarlarında hızı belirleyen en önemli etkenlerden biri de ön bellek kullanımıdır. Ön belleğin kullanım amacı, işlenecek olan bilginin, önce ön belleğe getirilerek bilgilerin işlenmeye hazırlanmasıdır. Genellikle Mikro işlemcilerde kullanılan ve mikro işlemcinin hızını belirleyen ön bellek en önemli etkenlerden birisidir.

Normalde işlenecek bilgilerin hepsi bilgisayarın ana belleğinde (RAM) bulunur. İşlemci, verileri işlemek için yol sistemleri ile ana belleğe gidecek ve oradan işleyeceği bilgiyi alacak ve işleyecektir. Ne ana belleğin ne de yolların hızı işlemcinin hızına yetişemediğinden, işlemcinin her veri işleme gereksiniminde ana belleğe gitmesi zaman kaybına yol açacaktır ve işlemci yeteri kadar verimli kullanılmayacaktır. işte bu yavaşlığı önlemek için önbellekler kullanılır. Önbellek işlemcinin yakınındadır ve işlemci ile aynı hızda veya işlemcinin yarı hızında çalışır.

İşlemci işleyeceği veriyi ilk önce ön bellekte arar. Eğer ön bellekte bulamazsa ana belleğe gider. işlenecek bilgiler ise işlemciye gelmeden önce ön belleğe gelir.
Bilgisayarlarda iki seviye ön bellek bulunmaktadır. L1 ve L2.

Tüm işlemcilerde Cache Memory (Ön Bellek) mutlaka bulunur ve bu ön belleğin hızına göre işlemcinin hızı belirlenir.

 
İşlemciyi Oluşturan Birimler

Yorumunuzu Ekleyin


Yorumlar + 1 Yorum

  • ahmet
  • ahmet 04 Kasım 2015 08:37:23, Çarşamba
    işlemci birimlerinelerdir arkadaşlar
  • Bilgisayar Donanımları
  • Bilgisayar Donanımları ~ 91,346

    Bilgisayar Donanımı, bir bilgisayarı oluşturan fiziksel parçaların genel adıdır. Bu parçalar, Kişisel Bilgisayarlar, Otomobiller, Çamaşır Makinesi ve benzeri elektrikli ev eşyaları veya çeşitli sanayi ugulamaları gibi birçok alanda kullanılır.


  • Fare (mouse)
  • Fare (mouse) ~ 28,325

    Bilgisayarda kullanılan fare ve çeşitleri



  • Kablosuz İletişimle İlgili Sorular
  • Kablosuz İletişimle İlgili Sorular ~ 16,857

    Verilerin, bilgisayar ve klavye, tarayıcı veya mobil telefon gibi aygıtlar arasında kablosuz olarak aktarımının üç avantajı bulunur



  • Klavye
  • Klavye ~ 11,773

    Klavye, bilgi girişi yapılan en yaygın girdi aracıdır.


  • Ekran
  • Ekran ~ 11,350

    Ekran, görüntü sergilemek için kullanılan elektronik araçların genel adıdır.



  • Touchpad
  • Touchpad ~ 10,239

    Dokunmatik altlık, üzerinde parmağın hareketi ile ekrandaki göstergecin hareket ettirilmesine yarayan bir araçtır.


  • Tarayıcılar
  • Tarayıcılar ~ 9,611

    Tarayıcılar, bir resmi veya metni dijital ortama yani bilgisayara sayısal olarak kaydeden aygıtlardır.


  • Joystick
  • Joystick ~ 8,495

    Oyun çubuğu, genellikle oyun oynamak için kullanılır.






  • Low Level Format
  • Low Level Format ~ 3,101

    Low Level Format için bir tanım yapacak olursak; LLF bir fabrika biçimidir. Sabit diski tamamen manyetik olarak biçimlendirir ve içeriğini tamamen sıfırlar.